معمارکده2012

معمارکده2012
بزرگترین وبلاک تخصصی معماری
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

به نام یگانه معمار هستی کلمه معمار از لغت عربی و صیغه مبالغه است به معنای بسیار آباد کننده و عمارت کننده می باشد و از نامهای خداوند است و کلمه معمار با ترکیبات زیادی در ابیات فارسی و در اشعار شعرای فارسی زبان بسیاری به کار رفته است و جالب است که کلمه معمار هم برای آباد کردن و عمارت ظاهری و ساختمانی نیز به کار رفته است و هم به معنای عمارت کردن و آباد کردن دل و درون. درباره حضرت ابراهیم که کعبه را به دست خود ساخته می گوید: به معماری کعبه چو دست برد                        زمانه ابراهیم پنداشتش بشر با نیروی خداداد و عقل دور اندیش خود در می یابد که دوران عمر و زندگی دنیا خیلی سریع سپری می شود و می گذرد و برای جاودانه ماندن و زیست پایدار در دنیا ناچار بایستی آثاری را به وجود آورد که پس از گذشت قرنهای متمادی نامش در دنیا باقی بماند.    تفریح (Recreation) تفریح از نظر اقتصادی عبارت است از هر گونه فعالیت یا عدم فعالیت که با قصد قبلی و یا میل و رغبت در اوقات فراغت انجام می گیرد. بنابراین، تفریح یک تجربه احساسی و لذت بخشی است که به تمایل افراد در هنگام فراغت به آنها دست می دهد به عبارت دیگر هنگامی که کوچکترین احساسی از اجبار در فعالیت یا عدم فعالیت در زمان فراغت وجود نداشته باشد به طور قطع و مسلم این حالت را می توان تفریح نامید تفریح به طور کلی با کار تباین کامل دارد وجه تمایز آن جنبه فعالیت آن نیست بلکه وضع و حالت و احساسی است که در آن به افراد دست می دهد و آنها را در بر می گیرد. فعالیت ها روزمره زندگی (خوردن خوابیدن و رسیدگی به بهداشت شخصی) حتی اگر خوشایند نیز باشند نمی تواند در رده تفریح قرار گیرد. تفریح – شامل کلیه تفریحاتی است که در خارج از محیط های بسته و محدود انجام گیرد تفریح در محیط های باز به فضا و منابع نیاز دارد. از مناسب ترین منابعی که می تواند کیفیت تفریح را بالا ببرد می توان مناطق طبیعی و کمتر تغییر یافته را نام برد.     فعالیت های تفریحی فعالیت های تفریح به آن دسته از فعالیت ها گفته می شود که جزئی از تفریح محسوب می شوند. فعالیت هایی تفریحی یا جنبه رسمی  دارند نظیر بازیها و سرگرمی ها ی ویژه، یا جنبه غیر رسمی دارند نظیر پیک نیک، راه پیمایی و کوه نوردی، ماهیگیری، مسافرت و ... اختیاری بودن، نبود اجبار، غیر رسمی بودن ، از روی طیب خاطر انجام دادن و رغبت کامل از ویژگی های این گونه فعالیت است ارزش این فعالیت ها در ویژگی های این گونه فعالیت است ارزش این فعالیت ها در ویژگی هایی ذکر شده است، که سبب بروز تقاضاهای روز افزون برای آنها می شود. در جامعه صنعتی به دلیل نظم و انظباط کار روزانه یا یکنواختی ملامت آور کارها که معمولاً با فرم خاص و دستوری انجام می گیرد منجر می شود بسیاری از مردم از گذراندن فراغت در تفرجگاهها که به دور از هر گونه جبر است لذت برند و بی دلیل نیست که با پیدا شدن اندک فراغتی، مردم را تا مسافتهای دوری از خود تا جایی که اثراتی از قید و بند شهر نشینی دیده نشود می راند. امروز تفریحاتی که در تفرج گاهها صورت می گیرد شامل مقادیر زیادی از فعالیت ها و یا حتی عدم فعالیت های عادی است.     مقدمه زندگی صنعتی با اشتغال هر چه تمام تر زمین توسط مکان و فضاهای تولیدی و صنعتی، مکان های کمتری برای استراحت و تفریح افراد جامعه قائل شده است. که این مشکل برنامه ریزی ها را به سمت فضاهای گردشگری بدون آلودگی اطراف شهرها در بستر طبیعی کشانده است که اکثراً به عنوان فضای تنفس شهرها در نظر گرفته شده و از قابلیت زیادی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است. با توجه به این امر پذیرش گردشگران داخلی و خارجی اقامت و پذیرایی از آنها مهم است. کشور ما در این مسئله هنوز دارای مشکلات فراوان است.             هتل: پذیرش مسافران و سالن هایی برای جشن ها و مهمانی ها، کنفرانس ها، و سمینارها، رستوران، تریا استخر و فروشگاه نمایندگی فروش بلیط و غیره می باشد و کلید وسائل راحتی در آن مهیا گردد. متل: در خارج و دور از شهرها قرار می گیرد و علاوه بر کلیه وسایل موجود یک هتل دارای پمپ بنزین، فضای سبز وسیع، ساندویچ فروشی و سوپر مارکت نیز می باشد. ساختمان بیش از یک طبقه و ویلایی است و اتاق ها حمام و آشپزخانه کوچکی وجود دارد و در بعضی موارد از هتل ها مسافران از آشپزخانه مشترک و عمومی استفاده می کنند. و در قسمتی از هتل محوطه ای را اختصاص داده می شود به کسانی که چادر آورده اند و به مبلغ کمی به عنوان اجاره از آنها می گیرند و کسانی که از این محوطه استفاده می کنند مجازند از سوپر مارکت و رستوران و ... برخوردار شوند. در متل علاوه بر ساندویچ فروشی، رستورانهایی با نرخ مناسب و ارزان نیز دایر می کنند و وسایل بازی از قبیل میز پینگ پونگ و .... را نیز قرار می دهند. متل ها به علت دور بودن از شهر و وسعت محیط اطراف آن و ایاب و ذهاب مکرر و متحمل شدن هزینه های بیشتر کار قسمت خانه داری از لحاظ نظافت نیز زیادتر می باشد. و حتی باید انبارهایی متعدد برای ذخیره مواد غذای مهم داشته باشند. هزینه آب و برق هم به علت فضای زیادی بیشتر از مخارج هتل ها است.... پانسیون پانسیون در شهر واقع شده و شامل تعدادی اتاق و سالن غذا خوری به اندازه ای که بتواند غذای ساکنین را تأمین نماید می باشد. معمولاً اتاق ها را ماهانه و سالانه اجاره می دهند و مشتریان خارج از پانسیون را برای صرف غذا نمی پذیرند. کتابخانه و سالن مطالعه که تلویزیون در آن اتاق پیش بینی شده است. در ضمن کتابخانه و سالن غذا خوری پانسیون فقط به اندازه احتیاج اتاقها در نظر گرفته می شود. در پانسیون مقررات خاصی وجود دارد و در ساعات معینی صرف غذا انجام می شود و تا ساعت مشخصی درب پانسیون باز است. رسورت هتل: به هتل هائی اطلاق می شود که نزدیک چشمه های مواد معدنی قرار دارند (هتل های مخصوص استراحت)   هتل های کوچک: در دنیای ما، تعداد زیادی هتل های کوچک و متوسط وجود دارد که غالباً دارای 20 الی 70 تخت می باشند از قبیل هتلها بیشتر به وسیله افرادی اداره می شوند که با سرمایه کمتر به شغل هتل داری اشتغال ورزیده اند. کار هتلهای کوچک در مقابل هتل های متوسط و بزرگ، کمتر است معذالک باید از نظر برنامه ریزی صحیح و اسلوب هتل داری موازین کل را در نظر بگیرند و به نظامی که بر جریان و گردش کار منظم حاکم است پای بند و مقید باشند. هتل های جوانان: باید در این هتل ها جنبه های رفاهی و متنوع، و دیگر احتیاجات طبقات مختلف مسافرین و مهمانان مورد اعمال نظر قرار می گیرد. یکی از بهترین اهداف، تأسیس هتل هائی است برای پذیرش جوانان و کودکان با تخصیص قسمتی از هتل های موجود برای این منظور، با تأمین امکانات و کلیه وسایل و لوازمی که بدانها اشاره می گردد. افرادی که این نوع هتل ها برای آنان در نظر گرفته می شود بین 6 تا 16 سال سن دارند. این گروه به همراه والدین یا سرپرستان خانواده ها عازم مسافرت هستند. قسمت عمده سال را با زندگی عادی و روزمره خود پرداخته یا در مهد کودکها و مدارس به ادامه تحصیل یا انجام تکالیف و برنامه ها مشغول بوده اند، موقعی که به سفر می آیند و در هتلی اقامت می گزینند، خصوصاً در فصل تابستان علاقه و دلبستگی آنان به این است که از مسافرت، حداکثر استفاده را ببرند و به منظور جبران زحمات در طول سال و رفع خستگیها و دلتنگی ها، از هر نوع امکانات و وسایل بازی و وزش و تفنن سالم برخوردار شوند این نوع، علاوه بر وسایل و تأسیسات و تجهیزات و تشکیلات یک هتل عادی، به وسایل و امکانات دیگر نیز که مورد علاقه و نیاز خردسالان و نوجوانان می باشد مجهز هستند و در فضای باز یا بسته، از آن تجهیزات استفاده می شود از قبیل وسایل ورزشی و بازیهای سرگرم کننده مانند پینگ پونگ، ژیمناستیک، تاب، سرسره ، چرخ و فلک، نمایش فیلم و .... که در خور ذوق و علاقه و طبع افراد که سن و سال می باشد و از این نوع هتلها در مواردی خاص استفاده می گردد. اتاق خواب آنها تناسبی سنی با رعایت تناسب جدا از هم باشد و تختخواب آنها از رنگ باز و روشن انتخاب شود تنوع برنامه ها برای کم سالان و نوجوانان باید طوری باشد که باعث شادی آنها گردد. هتل روی چرخ: امروزه با توجه به رواج روز افزون مسافرت و توسعه دامنه سیاحت و جهانگردی علاوه بر اینکه هتل داران علاقمند به هتل داری بر تعداد و گنجایش هتل ها افزوده و به طرق گوناگون و شیوه های خاصی، وسایل رفاه و آسایش و استراحت میهمانان و مسافرت را فراهم می نمایند مرتباً نیز در مورد ایجاد وسایل جدید رفاهی هستند و به طرق مختلف می کوشند در اطراف و جوانب کار پدیده های تازه ارائه دهند و بر مشکلات مسافران غلبه کرده و آن را عملاً بصورت مطلوب و دل چسب و لذت بخش در آورند. از جمله اینکه هتل های ایجاد کرده اند که روی چرخهای قرار دارد و دارای 18 متر طور و 5/2 متر عرض و 4 متر ارتفاع می باشند، و ظرفیت هر یک از این هتلها عبارت است از : 8 آپارتمان دو نفره که چهارتای آپارتمان آن نسبتاً بزرگ و چهارتای دیگر اندکی کوچک تر است و هر کدام دارای حمام آب سرد و گرم، توالت، وسایل نشیمن برای چهار نفر، دو یا سه تخت برای خواب، رادیو، تلویزیون، کمد جالباسی، اشکاف، تهویه مطبوع و میزی در وسط می باشد. قسمت مجزائی هم دارد که چنانچه مسافری در آپارتمان خود صبحانه یا غذا خورده باشد از این قسمت با داشتن صندلیهای راحت استفاده کند. سقف این قسمت، شیشه ای است و می تواند مسافران را از مناظر دیدنی برخوردار سازد این نوع هتلها علاوه بر موضوع مسافرت در موارد لزوم می تواند به منزله بیمارستان سیار برای کمک به آسیب دیدگان وقایع و اتفاقات و حوادث غیر مترقبه مورد استفاده قرار گیرد.     کمپ: طبق تعریف بین المللی EBERT در سال 1962 و محل سکونت قابل حمل از طرف استفاده کننده به طور موقت به منظور استراحت در فضای آزاد که عبارتند از کاروان، چادر یا قایق های قابل سکونت، به عبارت دیگر مجموعه سکوهایی جهت چادر زدن با قسمتی در کنار هر سکو جهت روشن کردن آتش و پخت و پز سریع به چند دسته تقسیم می شوند: 1)      اختصاص دارد به افرادی که خواستار چادر زدند. 2)      اختصاص دارد به خانواده هایی که بچه دارو پر سر وصدا هستند. 3)      اختصاص دارد به اردو و تجمع گروهی. در کنار هر مجموعه سرویس های بهداشتی عمومی قرار دارد. شاله : اقامت گاهی کوچک برای اجاره کوتاه مدت از هتل مستقل تر بوده و معمولاً خانواده هایی که متمایلند به صورت دسته جمعی در مکانی ساکن شوند آن را اجاره می کنند. در مجموعه های مسکونی وجود شاله ها در کنار یکدیگر عناصر طراحی لازم است. شمایل فضاهای زیر می باشد: -        ورودی: حتماً با دو در جهت جلوگیری از ورود هوای سرد بیرون به درون فضا و محلی برای گذراندن چوب اسکی -        نشیمن و پذیرایی با دید خوب -        اتاق خواب: با تراز متفاوت نسبت به پذیرایی و نشیمن -        آشپزخانه: معمولاً به صورت باز (Open) -        سرویس بهداشتی : در صورت امکان دو عدد، کنار در ورودی و کنار اتاق خواب ها. بنگالو ویلایی بسیار کوچک شامل ورودی، نشیمن و پذیرایی و غذا خوری، (فضایی پیوسته و تفکیک نشده)، اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس.       آشنایی با مفهوم هتل عملکرد بنیادی هتل در طی سالیان نسبتاً طولانی که انسان نیازمند به استفاده ازآن شده است، تغییر نیافته و در انواع هتلها، چه کوچک یا بزرگ، در شهر یا خارج از آن برای برگزاری سمینارها و یا هتلهای تفریحی باید جوابگوی خواستهای مهمانان باشد. قدیمی ترین کاروانسراها و مهمانخانه ها نیز بر همین اساس فعالیت می کردند. مسافر یا میهمانان از درب جلو وارد می شد و در همان جا ضمن خوش آمد گویی، قرار و مدارهای لازم در مورد محل اقامت و غذا گذارده می شد. اصطبلی نیز برای بستن اسبها و نگهداری کالسکه ها در پشت ساختمان پیش بینی شده بود. حیاط پشتی بوسیله همسر کاروانسرا دار و یا سایر خدمه برای آماده کردن غذا مورد استفاده قرار می گرفت. بدین ترتیب، مجموعه به دو بخش مجزا تقسیم می شد. عدم تداخل این دو قسمت باید در ساختمان هتل ها مورد استفاده قرار گیرد و در هیچ زمان مهمانان نباید متوجه اقداماتی که در قسمت خدماتی صورت می گیرد بشود. در عین حال که عملکرد روان قسمت پذیرایی کاملاً وابسته به فعالیت هایی است که در قسمت خدماتی انجام می شود، این دو قسمت باید در عین تفکیک کامل به نحوی با یکدیگر در ارتباط باشند که هر قسمت به شکل روان و مؤثر عمل نماید. هتل ها با این اهداف ساخته می شوند که بازده اقتصادی مناسبی برای سرمایه گذاری به عمل آمده، داشته باشند. برای دستیابی به بهترین نتیجه در طرح باید با دو مسئله روبرو شد. در مرحله اول تأمین راحتی کامل برای مهمانان باید مد نظر باشد. این آسایش از لحظه ورود به هتل، گرفتن اتاق، ورود به اتاق، استفاده از غذاها و نوشیدنیهای موجود و گذراندن شب در اتاقی پاکیزه باید احساس شود و در روز بعد که میهمان با اتاقش مراجعه می کند، باید آن را به راحتی و تمیزی زمان ورود به هتل ببیند. تمام عواملی که در ایجاد این آسایش کمک می کنند، باید در نظر گرفته شوند این عوامل شامل سهولت دسترسی به قسمتهای مختلف از قبیل پذیرش، حسابداری، غذا خوری و چایخانه، اتاق و از یک طرف ارائه خدمات به بهترین شکل در تمام قسمتها می باشند. تأسیسات و کلاً محیط فیزیکی، بخش مهمی از هتل را در بر می گیرد که باز هم برای ایجاد راحتی و آسایش مسافر نقش مهمی را ایفا می کنند. این فاکتورها شامل رنگ، دکور، نور، هوای سالم و مطبوع با درجه حرارت مناسب، مبلمان راحت و زیبا است که باعث ایجاد محیطی راحت و خوشایند در سالهای اخیر ایجاد محیطی جذاب و در بعضی موارد غیرمتعارف در هتلها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و گرچه این امر هزینه های نسبتاً زیادی را جلب می کند، وی متوجه شده اند که جلب توجه میهمانان با بودجه آوردن محیطی جالب و جذاب، بخصوص در فضاهای عمومی هتل ضرورت دارد. در استفاده از فضاهای مرتفع با بکارگیری المانهایی نظیر نورگیر، درخت و گیاهان مختلف، آبشار و آبنما، مجسمه و یا تابلوهای بزرگ دیواری و محیطی متفاوت با فضاهای معمولی که افراد به طور روزمره با آن سر و کار دارند، جستجو می شود تا اقامت کوتاه مدت مهمانان را به صورت خاطره ای به یاد ماندنی و قابل توجه در آورد. تمام انتظاراتی که مهمانان دارند و باید بر آورده شود، نتیجة فعالیتهای است که در قسمت خدمات صورت می گیرد. در این قسمت که تمام امکاناتی که یک مهمان را در مدت اقامتش در هتل راضی نگه می دارد، باید بدون آنکه مرئی باشد، به نحوی اقتصادی تأمین شود. اقتصادی بودن کای یک هتل بطور کامل بستگی به فعالیتهای قسمت خدماتی دارد و از آنجا که این خدمات بستگی به عملکرد کارمندان هتل دارد؛ لذا طرح باید به شکلی تهیه شود که بیشترین کارآیی از هر کارمند، بدون زحمت زیاد به دست آید. وجه تسمیه هتل این واژه خود از کلمه «هاستل – Hostel » مشتق شده است که در کشور انگلستان برای نامیدن این مراکز به کار می رفت. مکانهایی را که در آمریکا به همین منظور اختصاص یافت با واژه «این – INN» مشخص می کردند و همراه با این کلمه در مواردی مشابه از عبارت «Offe House » به تعبیر دیگر کلمه «Hotel» یک لغت فرانسوی میباشد،به­معنی­عبارت­بزرگ­که­فرم­امروزی­خود را ازهمان «INN»های­اروپایی­وآمریکایی­گرفته­است. یک هتل را می توان به زبان ساده چنین تعریف نمود. «مکانی برخوردار از امکانات کافی برای زندگی افرادی که به منظور اقامت موقت بدون مراجعه و از این امکانات استفاده می کنند.» هتل چیست: هتل عبارت است از مرکزی که خدمات و سرویسهای مطلوب در ارتباط با غذا، مکان و پذیرایی یک مهمان استفاده کننده از آن هتل را در حد استاندارد تأمین نماید اصول اساسی تأمین غذا، مسکن پذیرایی جهت مهمان یا مسافر در همه جا یکی است با این اصول وسایل و روشهایی که برای تأمین موجودیت آنها به کار می رود دستخوش برخی تغییرات چشمگیر گردیده که موجب بوجود آمدن هتل و تفاوت عمده آن به علاوه مراکز پذیرایی دیگر مانند مسافرخانه، متل، پاتوق مسافران، مهمانسرا یا انواع هتلهای خاص مانند هتلهای دریا نوردان- هوانوردان، گردد. الف) درجه بندی هتلها: درجه بندی هتلها براساس زیبایی و نحوه خدماتی است که انجام می دهد و باعث افزایش کرایه اطاق هتل می گردد. بنابراین می توان میزان کرایه اتاق در هتل را نشان دهنده درجه بندی آن دانست. اطاقهای بزرگ با ساختمان عالی و تزئینات و مبلمان گران قیمت نشانه سرمایه گذاری بیشتر است و استهلاک و مالیات عوارض مصرف آب و برق آن نیز بیشتر می باشد که این هزینه های اضافی را به وسیله بالابردن قیمت اتاقهای تأمین می سازند. ب) تسهیلات و خدمات کامل و خدمات محدود: تسهیلات خدمات هتلها همان اندازه که مردم و مهمانان و مسافران با هم تفاوت دارند متنوع است و به دلیل تنوع مسئله هتلداری یک صنعت بسیار متنوع و پیچیده است که این نوع تنوع و پیچیدگی مشمول هتلهای لوکس تا متلهای با خدمات محدود می باشد که همین امر باعث گردیده که نتوان یک تفسیر ساده و عمومی از شغل هتلداری را بیان نمود. در ارتباط با انجام خدمات ارائه در هتلها دو عقیده متضاد وجود دارد. عده ای معتقدند که یک نفر مشتری هتل به چندی جز یک اتاق با یک تشک و رختخواب خوب و یک حمام پاکیزه نیاز ندارند. میهمان هتل به خوبی می تواند بدون استخر شنا زندگی نماید زیرا در خارج از هتل (در زندگی روزمره عادی) کمتر با استخر شنا سرو کار دارد همچنین تابلوهای دیواری گران قیمت دستشویی و توالت خاص، دستگاه تلویزیون رنگی با ویدئو بر طبق این نظریه مورد احتیاج نمی باشد زیرا یک نفر هتلدار عامل محدود (با هزینه محدود) را در دسترس می گذارد. با صد و هشتاد درجه اختلاف عده ای دیگر معتقدند هتل یعنی تمام سرویس هتل نه تنها باید تسهیلات عالی تقدیم کند بلکه باید ارائه دهنده یک ردیف خدمات کامل انسانی که در دسترس دارد باشد. ج) انواع هتلها: در دنیا معمولاً هتلها به سه دسته تجاری – پاتوقی – سکونتی تقسیم می گردد. (در ایران تقریباً هر سه نوع با هم تلفیق گردیده اید.) روابط عمومی در ایجاد سه عامل بسیار مهم دخالتی سازنده دارد که در این سه عامل در هر حال تعیین کننده موقعیت مخصوص یک هتل خواهد بود. 1-      بدست آوردن و نگهداری یک سنتهای مثبت، شامل نیکنامی و معروفیت و اطمینان نزد مردم. 2-      ایجاد هماهنگی در ارائه خدمات مادی و غیرمادی که ..... برخواسته ها و توقعهای مشتریان باشد. 3-      باقی ماندن در عرصه رقابتها و عرصه تولیدات و خدمات گوناگون و فقط برتری آن. عملیات ارتباط جمعی به همراهی فعالیتهای مربوط به روابط عمومی هتلها به صورت کار گروهی به انجام می رسد هر نوع فعالیت سازنده و موثری که جهت کسب شهرت و تحکیم موقعیت هتل انجام شود از جمله وظایف و هدفهای روابط عمومی شمرده می شود. د) دسته بندی هتل 1- از نظر تعداد واحدهای اقامت کوچک                 200           اتاقه متوسطه             100-500           اتاقه بزرگ                 500         اتاقه  به بالا 2- دسته بندی هتل از نظر کیفیت و طرح: اول دسته بندی عادی هتلها معمولاً براساس درجه بندی کیفی و اقتصادی بودن، به صورت زیر می باشد: یکه ستاره یا معمولی دو ستاره یا لوکس چهار ستاره یا دو لوکس پنج ستاره یا ممتاز 3- نوع فعالیت همراه با نمونه های آن: - هتل مرکز شهر - هتلها و متلهای اطراف شهر - هتل حومه شهر - هتل فرودگاه - هتل بین راه - مجموعه های تفریحی - هتل ورزشی - هتل اسکی (زمستانی) - هتل آبی 1- هتل مرکز شهر مرکز شهر دارای هتلهای لوکس، سنتی و هتلهای توریستی است. از مشخصات این هتلها می توان نسبت زیاد زمین ساختمان هتل، ارتفاع زیاد ساختمان آن و امکانات رفاهی اشاره کرد. این نوع هتلها دارای مغازه و فروشگاه می باشند. این مشخصات موجب کارایی بیشتر هتل می گردد.   2- هتل بین راهی عمدتاً برای مسافرین و رانندگان محلی غذا تهیه می کنند. بنابراین چنین هتلی در تقاطع مهم جاده ها و حومه شهرها ساخته می شود. قیمت­زمین­آنها کم­است­و لذامساحت­نسبتاًبزرگی­داشته­وارتفاع­ساختمان­آنها کم­یا متوسط­است.عمدتاًتمام سرویسهای معمول درهتلهای دیگر را در مقیاس کوچک دارا هستند. در این نوع هتل، اتاق در اختیار مشتری گذارده نمی­شود. 3- هتل فرودگاه این هتل همانند هتلهای بین راهی است، اما بطور ویژه ای برای مسافرین هوایی غذا تهیه می کند. بنابراین در تمامی طول شب از مسافرین پذیرایی کرده و گاهاً غذای شبانه نیز تهیه می کند. در بعضی مواقع دارای سرویسهای رسمی برای شرکتهای بین المللی است. 4- هتل تفریحی این نوع هتلها در کنار دریا و یا کوه ساخته می شوند. معمولاً برای تعطیلات سیاحتی غذا تهیه می کنند و دارای تجهیزات لازم برای پذیرایی یک هفته یا دو هفته ای می باشند. رستوران آنها باید بتواند در یک نشست همه میهمانان را جای دهد. این نوع هتلها نیاز به استراحتگاههای وسیع، محوطه بازی، احتمالاً استخر شنا و تأسیسات ساحلی و ورزشی دارند. در ضمن ممکن است شامل سالن کنفرانس نیز باشند. 5- هتل آپارتمانی اینگونه هتلها، مالکین مشترکی داشته و هر مالک می تواند از یک یا چند آپارتمان تحت مالکیت خود بطور کامل بهره برداری کند. مالک می تواند آنها را اجاره داده یا مستقیماً خودش استفاده کند؛ اما هزینه سرویس مجتمع در بین مالکین، مشترک خواهد بود. با توجه به اهمیت این مسئله، تأسیس دانشکده جهانگردی در ایران اولین گامهای خود را در جهت شکل گیری بر می دارد تا از این پس تمامی کارمندان هتل های پنج ستاره با مدرک لیسانس از این دانشکده، در هتل ها مشغول بکار شوند. در حال حاضر با توجه به رشد و پیچیده تر شدن روابط اقتصادی و اجتماعی ملل جهان، نیاز .... به فضاهایی ویژه وجود دارد. فضایی که بتوان در آن علاوه بر استراحت و تجدید قوا، روابط اقتصادی و اجتماعی با سایر افراد کشور یا نمایندگان کشورهای خارجی برقرار نمود. این فضاهای بسته به نوع فعالیتی که در هتل رخ می دهد و یا هتل نباید به نوع بخصوصی، از آن شکل گرفته، تعریف می شود و عملکرد خود را پیدا می کند. 6- هتل های مسکونی بر خلاف میهمانان تجاری، میهمانان این هتلها در آنجا اقامت پایدار اختیار می کنند و معمولاً آن را بوسیله یک قرارداد اجاره مورد استفاده قرار می دهند. معمولاً 70 % هتلهایی که بیش از 25 اتاق دارند، هم دارای میهمانان موقت هستند و هم دارای میهمانان دائم. نوع دیگری تقسیم بندی در مورد انواع هتل ها وجود دارد. هتلها ساختمانهای بسیار پیچیده­ای هستند که به مناسبت گوناگونی فعالیتهاو انجام­پذیرایی و بالطبع تنوع مراجعین و استفاده کنندگان از آنها، از قبیل اقامت میهامان مراجعه جهت شرکت در سمینارها و مراسم، استفاده از امکانات تفریحی و ورزشی، صرف غذا، ... فضاها و امکانات بیمشاری را طلب می کنند و هر کدام از فضاهای مربوطه نیز نیازمند تجهیزات خاص خود و همچنین رعایت معیارها و ضوابط خاص خود هستند. در این فصل قسمتهای مختلف هتل معرفی شده و روابط بین فضاها بصورت دیاگرام آورده شده است. امروزه با گسترش ارتباطات و حمل و نقل، صنعت توریسم نیز توسعه چشمگیری یافته است. شهر رویان با داشتن امکانات بالقوه فیزیکی و جاذبه های طبیعی و دیدی زیبا به دریا و جنگل یکی از مناطق جاذب توریسم می باشد. با توجه به حمایت دولت در سالهای اخیر و ایجاد تسهیلات جهت جلب توریست ضرورت می یابد. یکی از تسهیلاتی که در این راستا می بایست قایل شد، اسکان و استقرار افراد بازدید کننده در محلی مناسب می باشد. طراحی مناسب و دقیق یک مکان زیبا با توجه به تسهیلات و امکانات موجود جوابگوی نیازهای عملکردی نیز باشد عمده ترین عامل در شکل گیری یک پروژه خواهد بود. انتخاب موضوع مجموعه توریستی و تفریحی رویان ( هتل 5 ستاره ) در واقع مشقی بر این مساله بوده است. در طراحی این پروژه استاندارها و ضوابط مربوط به هتلهای درجه بالا (4 و 5  ستاره) رعایت شده و نیازمندیهای هر فضا با توجه به این استانداردها طراحی شده است. کار و برنامه­ریزی پروژه بر اساس مطالعه و ترجمه کتابی مرجع در زمینه طراحی هتل پایه­ریزی شده است که امید است مورد استفاده و توجه علاقه­مندان به طراحی هتل قرار گیرد. موضوع طراحی یک هتل در رویان که یکی از زیباترین مناطق ایران است و خود اهداف گسترده و متنوعی را دنبال می کند، موضوعی بزرگ و نیرومند ژرف نگری و نکته سنجی­های دقیق و خاص است. چرا که هتلها اساساً ساختمانهای پیچیده ای می­باشند که هم فضاهای در معرض دید و قابل استفاده برای مشتریان هتل و هم فضاهای دور از دید و خدماتی آن هر یک به نوبه خود بطور مستقیم و غیرمستقیم در جلب رضایت و توجه مشتریان موثرند و مهمتر از ملزومات مربوط به فضای آن عمل برنامه­ریزی و طرح­ریزی هتل است، نظیر میزان تقاضای بازار و رقابت موجود، محل قرارگیری، جنبه­های کاربردی و سطح کیفی آن است. بدین لحاظ طراحی هتل در رویان موضوعی است گویا به لحاظ شرایط مکانی و زمانی خاص امروز ارزش پرداختن به آن را دارد. مسئله توریسم و گردشگری نیز امروزه به عنوان یک صنعت شناخته می شود و دیگر از جنبه صرفاً گردشگری و تفریح خارج شده و پشتوانه اقتصادی برای هر کشور به حساب می آید که البته تکیه بر جاذبه های خاص گردشگری دارد و بدون ابزار و لوازم جذب، امکان رشد نخواهد داشت و چه بسیار کشورهایی که برای بهره مندی از این مقوله اقتصادی، سرمایه­گذاریهای کلان برای ایجاد جاذبه­های توریستی می نمایند. از جمله در همسایگی ما در امارات که با وجود عدم در اختیار داشتن جاذبه های طبیعی با بنا نهادن هتلهایی با فضاهای داخلی و موقعیتهای خاص و توجه برانگیز سعی در جلب توریسم و توسعه اقتصادی دارند. عوامل موثر بر پیشرفت: پیشرفت موفق هتلها و صنعت توریسم بستگی به عوامل متعددی دارد که می توان آن را به 5 شاخه کلی تقسیم بندی کرد: - بازاریابی؛ عوامل افزایش توریسم، ایجاد فضاهای تجاری و جاذبه های محلی جهت نیازهای آنان است. - بازرگانی؛ اوضاع اقتصادی و مالی را گویند که ممکن است توسعه دهنده و یا محدود کننده سرمایه گذاری باشد. - موقعیت؛ دسترسی به سایت های مناسب با خدمات جنبی کافی و امکانات پیشرفت. - انتخاب صحیح؛ انتخاب صحیح مدیریت و کارشناسی سبب موفقیت یک پروژه است. - طراحی؛ طراحی مناسب و دقیق با توجه به تسهیلات  و امکانات موجود جهت خلق یک هتل زیبا که جوابگوی نیازهای عملکردی نیز باشد یکی از معیارهای موفقیت است. 1-1-2- نمونه هائی از مکانهای اقامت: هتلها نمونه ای نیستند که توریست ها و مسافرین و بازدیدکنندگان موقتی از آنها استفاده می کنند سازمان توریسم جهانی دو نوع سیستم عمده اسکان را معین می کند. - هتلها و مکانهائی شبیه آن - مکانهای تکمیلی شامل خانه های اجاره ای، آپارتمان، کمپینگ، و سایتهای کاروانی، هتلها و آسایشگاهها 1-1-3- تعریف استاندارد هتلها: در اغلب کشورها هتل نمونه مکانی است که به مسافران در قبال پرداخت وجه دو سرویس اساسی ارائه می دهد جا و غذا تعریف جامعی از هتل و مسئولیت ها و اداره آن در بیشتر از یکصد سیستم کلاسیک در پهنه دنیا، بوسیله دولت و نمایندگان کشورها تنظیم شده است. سیستم بین المللی طبقه­بندی هر دو  قسمت رتبه­بندی و متد طراحی را طبقه­بندی می کند ( نشان، فرم ، درجه بندی، ستاره و تاج و سمبلهای دیگر ). نحوه فعالیت هتلها و انحصار آنها نیز متفاوت است. هتلها ممکن است تحت انحصار قرارداد یک یا تعدادی تور باشند و نیز ممکن است سرویس دهی غذا را به اقامت کنندگان منحصر کنند و تنها در دوران تعطیلات باز باشند. هتلها همچنین ممکن است شامل تیپ های مختلف از اسکان باشند. اتاقهای میهمان، سوئیتها، واحدهای مستقل و آپارتمانهای مکمل که از سرویس هتل استفاده می کنند. تعداد اتاقها: در سال 1991 در سراسر جهان 000/312/11 اتاق در هتلها و مکانها مشابه آن وجود داشت یعنی چیزی حدود 4/30 درصد افزایش نسبت به 1981 . انواع هتل: « با وجود اینکه انواع هتلها زیاد است ولی در حال حاضر بیشتر هتلها را به 5 دسته تقسیم می کنند: 1- هتلهای متوسط: هتل های معمولی در نواحی حومه ای، نزدیک فرودگاهها، بندرها و شهرها 2- هتل های ممتاز: هتلهای واقع شده در مراکز شهرها، با ویژگیهای خاص که سرویس های مورد نظر   برای مراسم گوناگون ارائه می کنند. 3- هتلهای با قیمت مقرون به صرفه: برای استفاده کنندگان TREWSIENT 4- هتلهای مکانها تعطیلاتی – تفریحی: شامل هتل های، مجموعه های تفریحی، دهکده های تفریحی و استفاده های جدید از خانه های ییلاقی 5- سوییت و آپارتمان هتل­ها: آپارتمانها و مجموعه های آپارتمانی همراه با سرویس اضافی ( غذا و ... ) هتلهای خوب مرکز شهر و هتل های مناطق تعطیلاتی می توانند امکانات ورزشی و درمانی مفصل نیز در اختیار خود بگذارند. توریسم در ایران: سرزمین ما در ایران، با داشتن فرهنگی کهن و پایدار، متشکل از اقوام، طوایف و عشایر بسیار و تنوع اقلیمی فراوان و برخورداری از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی برای این صنعت آماده است. در میان استانها نیز استان مازندران از امتیازات و جاذبه­های ویژه ای در جذب و جلب توریست در سطح ملی و جهانی بهره مند بوده است که می توان از آن به نفع رونق اقتصادی منطقه و حتی کشور سود جست. در زمان گذشته کشور ایران به دلیل برخورداری و جایگاه ویژه خود در جغرافیای سیاسی اقتصادی جهان و منطقه و همچنین موقعیت مکانی مناسب در فضای ارتباطی میان شرق و غرب و یا اتکا به تاریخ کهن و فرهنگ کهن و غنی خود، جایگاه برجسته­ای در روابط فرهنگی، اقتصادی و تجاری بین المللی یافته است. از این رو در دهه منتهی به وقوع انقلاب اسلامی جهانگردان، حضور ره به فزونی در کشورمان داشته­اند. با وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 و حاکمیت اسلام بر مبانی ارزش و اقتصادی ملت ایران دگرگونی حاصل در تلقی جهانگردان از اوضاع اجتماعی و فرهنگی کشور، منجر به کاهش چشمگیری در آمار این صنعت در کشور شده است. تاریخچه مسافرت و جهانگری: مردم­در دورانهای­مختلف ومکانهای­متفاوت­بااهدافی­متفاوت­به­سفرمی­پرداختندکه­دراینجابه­ذکرچندنمونه­ازآن­میپردازیم 1- عهد باستان: مردم به تمدنهای ماقبل تاریخ با انگیزه های زیر به سفر می پرداختند: برای کسب غذا، دوری از خطر، رفتن به مکانهایی با آب و هوای مساعدتر و بعدها برای تجارت و تبادل کالا. 2- قرون وسطی: در سده پنجم تا چهاردهم میلادی مسافرت و تجارت رونق خود را از دست داد، مسافرت سخت و خطرناک بود. در این دوره کلیساهای مسیحی نخستین انگیزه جهت مسافرت بود. در سده چهاردهم مسافرت به مقصد زیارت رونق گرفت. نخستین مدرک در مورد مسافرت های دسته جمعی مربوط به سده پانزدهم است. 3- رنسانس: از سده چهاردهم تا هفدهم بیشتر مسافرت ها با هدف کسب دانش وتجربه اندوزی انجام می شد. 4- انقلاب صنعتی: انقلاب صنعتی که از سال1750 تا 1850 ادامه یافت. پایه و اساس گردش­های دسته جمعی شد. در این دوره تغییر مشاغل باعث گسترش طبقه میانی اجتماع گردید و این طبقه توان بیشتری برای تفریح و مسافرت یافت. مردم در روزهای هفته کار کرده و مسافرت ها با اهداف تفریح و تنها در روز آخر هفته انجام می شد. اجزای تشکیل دهنده صنعت مسافرت و جهانگردی: 1- حمل و نقل و ساختارهای زیربنایی: مقصود از ساختارهای زیربنایی سیستم هایی است که در زیر سطح زمین قرار می گیرند. 2- اقامتگاه و پذیرایی: در جهت تامین نیازهای اصلی مسافر. 3- غذا و نوشیدنی: قسمت بزرگی از هزینه مسافر را تشکیل می دهد. بنابراین بسیار مورد توجه می باشد. 4- خدمات جانبی: فروشگاهها و خدماتی که می تواند سایر نیازهای جهانگردان را تامین کند، مثل لباسشویی، خشکشویی، خواروبار فروشی و ... و فضاهایی جهت استراحت، تفریح و گردش و ورزش جهانگردان. ضرورت گردشگری: نظریات موجود در مورد ضرورت گردشگری را می توان به چهار بخش تقسیم کرد: 1- دلایل اقتصادی                    2- دلایل فرهنگی 3- دلایل اجتماعی                    4- دلایل زیست محیطی اهداف گردشگری: 1- ساختار فرهنگ اقوام دیگر: ممکن است که یک جهانگرد یا گردشگر در پی شناخت آداب و رسوم و صفتهای یک گروه یا یک جامعه در منطقه باشد. لازم است در این بخش زمینه ای فراهم شود که اهداف و نیازهای این دسته از جهانگردان تامین گردد. 2- دیدن آثار تاریخی: سفر با هدف دیدن بناهای قدیمی، آثار تاریخی، موزه ها و آشنایی با تاریخ یک کشور دیگر. 3- زیارت اماکن مقدس:درهرسال­سفرهای زیارتی در جهان با نیت زیارت اماکن مقدس در ادیان مختلف صورت می گیرد. 4- سرگرمی و ورزش: این مورد دیگر هدف گروههایی است که به جهانگردی از زاویه سرگرمی، ورزش و فعالیتهایی نظیر کوهنوردی، ماهیگیری، بازدید مسابقات مهم ورزشی و ... علاقه دارند. 5- هدفهای تخصصی و تجاری: تمایل به سفر برای شرکت در کنگره های علمی، المپیادهای تخصصی، نمایشگاهای بازرگانی و یافتن بازارهای جدید. رابطه بین تکنولوژی و صنعت جهانگردی: صنعت جهانگری در دو دهه شاهد رشد بسیار سریع بوده و تغییرات چشمگیری در آن رخ داده است. در نتیجه این تحولات بازاریاب ها به این واقعیات پی بردند که در این صنعت تنها نباید به ارائه خدمات مسافرتی اکتفا کنند. تغییر در سلیقه ها و شیوه های تصمیم گیری و ویژگی های مصرف کننده ها تفاوت زیادی را بین مسافران امروزی یا دیروزی بوجود آورده است. باید به­صراحت بگوئیم مسافران آن زمان تجربه کافی در زمینه مسافرت نداشتند و پیچیدگی سیستم توزیع خدمات­صنعت­جهانگری باعث­شد که­استانداردهایی­برای­ارائه مجموعه خدمات­مربوط به­سفرهای دسته­جمعی ارائه­گردد. بر عکس مسافران امروزی تسهیلات بهتری دارند، با جنبه های مختلف سفر آشناتر هستند و برای سفرها ویژه، سلیقه ها و نظرهای بهتری دارند. علاقه آنها به سفرهای سنتی بر فرآیند تصمیم گیری آنها اثر می گذارد. کامل و روشن بودن اطلاعاتی که به مسافر داده می شود به عنوان یکی از متغیرهای اصلی برای تامین رضایت مسافر  به حساب می آید.   نقش جهانگردی در توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه جهانگردی را می توان به منزله نیروی محرک توسعه اقتصادی در تمام کشورها محسوب داشت هر کشوری با کوشش در سرمایه گذاری مناسب در زمینه جهانگردی می تواند وارد کننده جهانگرد بوده و به رشد اقتصادی خود کمک کند. نقش جهانگردی در درآمدهای ارزی کشورها: در برخی از کشورها گاه تا 90% کل درآمدهای ارزی، ناشی از جذب توریست می­باشد. از جمله کشورهایی که در زمینه جذب توریست سرمایه گذاریهای زیربنایی انجام داده اند، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، ترکیه و یونان هستند. سواحل این پنج کشور بخش وسیعی سواحل شمال و شرق مدیترانه را اشغال کرده اند. کرانه دریای خزر در ایران از جمله مناطقی که امکانات فراوانی جهت گسترش توریسم در اختیار ما قرار می­دهد، سواحل جنوبی دریای خزر می باشد، این سواحل حدود 680 کیلومتر قسمتهای شمالی دو استان مازندران و گیلان را در بر گرفته است. از آستارا در استان گیلان تا بندر ترکمن در استان مازندران. جاذبه­های طبیعی در این دو استان شامل طیف وسیعی از عوامل طبیعی از جمله دریا، سواحل جنگلها، پارکهای طبیعی و جنگلی، ییلاقی، کوهستانی ، تالابها، چشمه های آب معدنی، رودخانه ها و زیستگاههای وحش و پرندگان می باشد. اهمیت اقتصادی، فرهنگی توریسم در این منطقه می تواند اهمیتی در حد بخش کشاورزی آن داشته باشد. چند نمونه از مناطق تفریحی موجود در ایران که دارای جلوه های جذب توریست هستند عبارتند از: کلاردشت، تالاب انزلی، پارک ملی گلستان، منطقه ترکمن، پارک ملی دریاچه ارومیه، منطقه حفاظت شده گنو و ... دریاها و سواحل آنها، تالابها، رودها، چشمه ها و آبشارها، جزایر و مراکز آب معدنی همگی می توانند از جاذبه های توریستی باشند. دریای خزر و سواحل زیبای آن نیز از جمله مهمترین منابع آبی جاذب توریست در استان مازندران می باشد. بررسی وضعیت فعلی کرانه دریای خزر: دریای مازندران از ظرفیت و قابلیتهای بس بالایی در زمینه بهره برداریهای توریستی برخوردار است که در نوع خود شاید کم نظیر باشد. چرا که چشم انداز دریایی آرام، نیلگون، کرانه های ماسه ای، جلگه سرسبز، کوههای بلند و سر به فلک کشیده است . اما علیرغم قابلیت های وسیع توریستی متاسفانه تجهیزات توریستی این سواحل به جز در موارد معدود و محدود در چند دهه­اخیر از رشد چندانی برخوردار نبوده­است و از این نوار ممتد و استثنایی کرانه ای بهره برداری های مطلوبی به عمل نمی­آید. در حال حاضر این کرانه ها بیشتر پذیرای توریست های فصلی داخلی می باشد، که اغلب برای استفاده از دریا  به ویژه در اواخر بهار  و فصل تابستان و زمان تعطیلی مدارس به این دریا سرازیر می شوند. در صورتی که با اندک سرمایه گذاری و توجه می توان این منطقه را جهت استفاده توریست حتی برای چهار فصل سال آماده کرد. سواحل دریای خزر عمدتاً ماسه ای با شیب نسبتاً ملایمی به دریا بوده که به دلیل فقدان تاسیسات استخراج و پالایش نفت اغلب بسیار تمیز و سالم است. این سواحل در بسیاری مناطق مستقیماً به جنگل و یا دامنه­های کوهستانی منتهی می­شود. عبور جاده ساحلی از سواحل خزر بسیاری از نقاط آن را قابل دسترسی ساخته است. سواحل دریای خزر به لحاظ دسترسی به منابع غنی آب شیرین سطحی با زیر زمینی، امتیاز افزونی در جلب توریست و ارائه خدمات فراغنی و استراحتی دارد. پس با توجه به پتانسیل های موجود در کرانه دریای خزر باید مناطق بالقوه جهت پذیرش توریست را شناسایی کرد و مورد بهره برداری قرار داد.   استان مازندران بنابر اطلاعات آماری موجود، تعداد جهانگردان و ایرانگردانی که به مازندران مسافرت کرده اند، در چند دهه اخیر در حال افزایش بوده است. با توجه به رشد فزاینده جمعیت شهرنشین کشور و فاصله تهران بزرگ هر سال میلیون ها نفر توریست داخلی برای گذراندن اوقات فراغت به این منظقه وارد خواهند شد. بدیهی است افزایش تقاضای توریست بستگی کامل به عرضه خدمات و تسهیلات و تجهیزات مورد نیاز خواهد داشت که باید حتماً مورد توجه قرار گیرد. تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی در مازندران تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی به واحدهایی گفته می شود که برای خدمات رسانی مجوز فعالیت یا پروانه بهره برداری، نظارت، درجه بندی، تعیین نرخ و آموزش پرسنل آنها جزئی از وظایف تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی میباشد. تقسیم بندی اینگونه واحدها به شرح زیر می باشد: 1- مجموعه واحدهای اقامتی شامل هتل ها و مهمانپذیرها که در استان تعداد 92 واحد اقامتی وجود دارد که شامل 62 هتل درجه بندی شده و 30 مهمانپذیر فعال می باشد. بر طبق آمار سازمان ایرانگردی و جهانگردی استان، 106 پروژه احداث هتل، هتل آپارتمان، متل، مهمانپذیر و مجتمع مسکونی نیز در بخش خصوصی سرمایه گذاری و در حال اجرا می باشد. 2- واحدهای پذیرایی بین راهی شامل رستورانها، چلوکبابی، قهوه خانه، ساندویچ فروشی، سوپر اغذیه، سفره خانه های سنتی و... می باشد که بر اساس محورهای ارتباطی استان به این شرح فهرست می شود: جاده سواد کوه، جاده هزار، کندوان، فیروزکوه. 3- دفاتر خدمات مسافرتی جهانگردی که تعداد 85 دفتر در استان موجود است که در زمینه های سفرهای گروهی تورگردانی و فروش بلیط کار می کنند. بازدید کنندگان از استان مازندران تا سال 1367 سال تعداد نفر 1000=1 1346 584 1351 953 1356 2180 1366 2900 1367 3200   آمار توریست مراجعه کننده به استان مازندران و شهرستان ساری طبقه آخرین آمار موجود سال 1380 سال استان مازندران شهرستان ساری 1370 3348000 28809 1371 4537000 39285 1372 3988000 35492 1373 6502000 53238 1374 8295000 70985 1375 14505000 124225 1376 11216000 97606 1377 13190000 115353 1378 16271000 141273 1379 1810400 171749   جاذبه های توریستی در استان مازندران اکثر نقاط ساحلی دریای خزر از جاذبه­های جهانگردی متنوع برخوردار است و اقتصاد قسمت اعظم منطقه می تواند به اقتصاد جهانگردی متکی باشد. بخش غربی مازندران  از رامسر تا بابلسر  و امتداد آن در شرق و غرب گیلان دارای جاذبه های جهانگردی بسیاری است.. البته ناگفته نماند سایر نقاط نیز عاری از این جاذبه نیستند. علاوه بر نوار ساحلی، بخش کوهستانی منطقه نیز ار استعدادهای فوق العاده برای جهانگردی برخوردار است. در حال حاضر از کلیه منابع و جاذبه های جهانگردی در منطقه بکلی استفاده نمی شود و یا استفاده از آنها در وضع بسیار ابتدایی قرار دارد و باید در خصوص برنامه های جدید بیشتر تحقیق شود. استان مازندران دارای جاذبه های گوناگون و متنوعی است که بیشتر دارای جاذبه هایی در بخش طبیعتگردی می باشد که مازندران به دلیل برخورداری از آنها در ایران دارای رتبه ممتاز بودن و به همین دلیل حدود 92% از گردشگران با انگیزه ی گذراندن اوقات فراغت و استفاده از طبیعت به مازندران سفر می کنند. قله دماوند با 5671 متر ارتفاع بعنوان یک جاذبه طبیعی بین المللی به همراه دریای خزر و صدها تالاب، چشمه آبگرم معدنی، آبشار، جنگل، دریاچه، نقاط ییلاقی و... مازندران را در ایران و حتی در جهان صاحب جایگاه مهمی کرده است. استان مازندران در چشم اندازی از ستیغ البرز تا فیروزکوه دریا همه جا جنگل است و سبزه. سبزه بر تن سنگ و خاک، خشت و چوب، بر کوه و دره و دشت روئیده است و از هر روزنی بوی نم دریا، بوی چوب پوسیده درختان، بوی دود آتش از بوته ها، بوی هزاران گل، بوی سبزه و مه بر همه چیز معلق است. نم باران بر همه چیز است و صدای ریزش باران بر شاخه ها همراه نوای مرغی غریب و همهمه گنگ درختان انبوه به هنگام باران با صدای ریزش باران بر بامهای سفالی و گالی پوش بر کشتزارها و شالیزارها به همراه عطر ریحان و نعنا و نارنج و پرتقال در هم می آمیزد. اینجا همه آَشنایند و مهربان که فرزندان دریابند  طبیعت پر برکت. سرزمین مازندران به مانند نواری باریک بین کوههای البرز و دریای خزر واقع است سرزمین حاصلخیز و سرسبزی است که مانند سایر نواحی ساحلی دریای خزر از بارندگی فراوان برخوردار است. مردم سراسر ساحل از طریق قایقرانی و صید و شکار پرندگان دریایی گذران عمر می­کنند. ماهیان قابل بهره برداری در دریای مازندران دو دسته اند: ماهیان استخوانی  سفید، سوف، کفال، کپور، ماش، آزاد و... و ماهیان غضروفی استروژن  انواع ماهیان خاویاری شامل اوزون برون، تاس ماهی، فیل ماهی. شکار در شمال ایران تا سالیان اخیر فعالیت اقتصادی مکمل درآمد خانوار شمرده می شده است. پرندگانی مانند مرغابی و حشی خوتکا را در کنار مردابها و آبگیرها شکار می کنند. تا قبل از سال 1376 دو استان مازندران و گیلان، استانهای شمالی کشور را تشکیل می­دادند اما در پی تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی در سال 1376 استان گلستان مرکب از هفت شهرستان و به مرکزیت شهر گرگان با مساحتی بالغ بر 203807 کیومتر مربع در جنوب شرقی دریای خزر از استان مازندران جدا شد و استان مازندران با مساحتی حدود 3/24091 کیلومتر مربع در شمال ایران در سواحل جنوبی دریای خزر باقی ماند. مازندران را به اسم طبرستان می شناختند. پایتخت قدیم این ولایت، شهر ساری بود که بر رودخانه تجن یا تیجینه رود در سه فرسخی دریا قرار گرفته بود. مازندران مسکن اقوامی باستانی و مهاجر است. فعالیت عمده در استان مازندارن کشاورزی و فعالیتهای وابسته به آن است. زراعت برنج در نواحی جلگه های غربی و مرکزی و پنبه در نواحی جلگه ای شرقی و در کوهپایه ها باغداری غالب است و دامداری و پرورش کرم ابریشم و زنبورداری و پرورش ماهی و جنگلداری و صنایع چوب بری و صیادی و ماهیگیری ا

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:هتل,هتل مازندران,مطالب هتل, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :